• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

הישראלים הוציאו יותר מ-10 מיליארד שקל על מוצרי טבק ב-2021

דו"ח העישון: מעל 20% מהישראלים מעשנים | עלייה מדאיגה בשימוש בני נוער בסיגריות אלקטרוניות | יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "8,000 איש מתים מעישון בישראל מדי שנה. הטרגדיה תימשך בשל החידלון הממשלתי"

עישון פאסיבי. : 35.7% מהמרואיינים הלא-מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון כפוי. אילוסטרציה

שיעור המעשנים בקרב האוכלוסיה הבוגרת בישראל עומד כיום על 20.1%. כך עולה מדו"ח העישון, שהוגש לכנסת על ידי מ"מ שר הבריאות, יואב בן צור. הדו"ח הוגש באיחור של כתשעה חודשים, ותמונת המאבק העולה ממנו אינה מעודדת.

מהדו״ח עולה כי המעשנים בישראל הוציאו בשנת 2021 למעלה מעשרה מיליארד שקל על מוצרי טבק. בנוסף, מוצגים בו נתונים משמעותיים על החשיפה לעישון כפוי בקרב האוכלוסיה. על פי הנתונים, שיעורם של המבוגרים והילדים החשופים לעישון פאסיבי גבוה ובולט מאוד בקרב אוכלוסיות מוחלשות.

בדירוג TCS האירופאי בנושא מדיניות המאבק בעישון, שהתפרסם בשנת 2019, ישראל אמנם הגיעה למקום השביעי והמכובד מתוך 36 מדינות, עם ציון של 61 נקודות מתוך 100 והיא

מופיעה בקבוצת שבע המדינות היחידות עם ציון מעל ל-60. ואולם, ישראל קיבלה ציון נמוך ביותר על היעדר תקצוב קבוע לנושא המאבק בעישון, על אי שימוש באזהרות הכוללות תמונות, על היעדר מדיניות מחייבת ביחס להגנה מפני מעורבות תעשיית הטבק והניקוטין בקביעת מדיניות בריאות הציבור ועל אי אשרור ויישום הפרוטוקול למאבק בסחר הלא חוקי בטבק.

לצד זאת, נרשמה עלייה בחשיפת בני הנוער לסיגריות אלקטרוניות. מדובר בתופעה מדאיגה מאוד ומשרד הבריאות יחד עם גורמים הרלוונטיים מכריזים שהם מקדמים צעדים לצמצומה. כזכור, המס על סיגריות אלקטרונית הושאר על כנו לאחרונה, בעקבות מאבק ממושך ועיקש של ארגוני הבריאות השונים.

בדו"ח נאמר כי שיעורי העישון מדווחים השנה על בסיס ממצאי "סקר בריאות לאומי בישראל-4" (INHIS-4) שנערך על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות, המלב״ם, במשרד הבריאות, בתקופה שבין דצמבר 2018 ועד מרץ 2020. כדי להסביר את השימוש בנתונים הישנים, נמסר כי "בימים אלה שוקדת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, יחד עם המרכז הלאומי לבקרת מחלות, על הוצאה לפועל של סקר לאומי עדכני וזאת לאחר תקופה ארוכה בה לא נערך סקר שכזה".

"בולט חוסר המחויבות הפוליטית להגנה על בריאות הציבור"

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, ביקר בחריפות את מועד הגשת הדו"ח ואת טיפול משרד הבריאות בנושא. בהתייחסות שנתן ל"ישראל היום" אמר פרופ' לוין כי "דו"ח שר הבריאות על העישון מעיד על הזנחה קשה של המאבק בנזקי העישון. בולט חוסר המחויבות הפוליטית להגנה על בריאות הציבור, כפי שמשתקף גם בהיעדרו של שר בריאות מתפקד. הדו"ח מחמיץ לחלוטין את ההזדמנות לתרום לקידום מדיניות לפיקוח על הטבק, כאשר הוא מפורסם באיחור ניכר, בעיתוי אומלל, ללא נתונים עדכניים, ללא פנייה לתקשורת, ללא הצגה בכנסת וללא המלצות מעשיות.

"כ-8,000 איש מתים בישראל כל שנה מעישון והחידלון הממשלתי בנושא מבטיח כי טרגדיה זאת תימשך גם בשנים הבאות", ציין לוין. "אזהרות בתמונות על חפיסות הסיגריות, מדיניות יעילה ללא עלות המיושמת בכ-120 מדינות, יאפשרו להמחיש את נזקי העישון לציבור ולממשלה. אפילו נושא הגמילה מעישון נזנח ואין היום מענה תרופתי הולם לנגמלים".

רמת עישון פאסיבי גבוהה

ממצאים נוספים מהדו"ח: שיעור העישון בקרב גברים - 25.6% גבוה מהשיעור בקרב נשים, 14.8%. שיעור העישון בקרב החברה הערבית - 24.4% גבוה מהשיעור בקרב החברה היהודית - 19.1%. בכל קבוצות הגיל שיעורי העישון גבוהים יותר בגברים ערבים מאשר בגברים יהודים (פי 1.4 בקבוצת הגיל 21-34 ופי 1.5 בקבוצת הגיל 65 ומעלה). בקרב גברים יהודים, נשים יהודיות וגברים ערבים, שיעורי העישון הנמוכים ביותר נצפו בגילאי +65.

רמת העישון הפאסיבי המדווחת גבוהה: 35.7% מהמרואיינים הלא-מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון כפוי, 1-2 פעמים בשבוע או יותר, 30.2% ביהודים ו-47.5% בערבים, 41.2% בגברים ו-31.2% בנשים.

המקום המועד ביותר לחשיפה לעישון כפוי עבור הנשים היה הבית - 39.9% בנשים יהודיות ו-75.4% בנשים ערביות, ועבור הגברים - מקום העבודה - 48.7% בגברים יהודים ו- 53.3% בערבים.

סיגריות אלקטרוניות: 1.6% מהמרואיינים דיווחו על שימוש בסיגריה אלקטרונית ו/או אייקוס, 2.9% בגברים ו-0.4% בנשים. שיעור השימוש בקרב החברה הערבית היה גבוה יותר מהשיעור בקרב החברה היהודית: 2.8% לגברים ו-1.2% בקרב נשים.

בשנת 2021 חלה עלייה של כ-18% בהיקף ההשתתפות של מעשנים במגוון תכניות הסיוע השונות לגמילה מעישון במסגרת קופות החולים. מאז כניסת סדנאות הגמילה והמענה התרופתי לגמילה מעישון לסל הבריאות בשנת 2010 ועד לסוף שנת 2021, פנו לקבלת סיוע בגמילה מעישון 308,054 מעשנים, נשים וגברים.

עוד בדו"ח: במהלך שנת 2021, התחילה עבודת מטה רחבה בנושא סל הגמילה מעישון בצה"ל. העבודה כוללת הרחבת ייעוץ אישי לכלל יחידות צה"ל על ידי הכשרת סגלי הרפואה למתן ייעוץ גמילה מעישון. בנוסף, יצא חיל הרפואה בתכנית העסקת מנחים לגמילה מעישון לשיפור מקצועיות השירות הניתן לחיילים. מתוכננים גם הכנסת תחליפי ניקוטין לוועדת הסל הצה"לית, כך שהחיילים יוכלו לקבל את הטיפול ללא עלות. התקיימו בצה"ל עשר סדנאות גמילה קבוצתיות ביחידות השונות, בנוסף לתהליכי ייעוץ וליווי לגמילה אישיים.

ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד ממשיך כל העת במאמציו למיגור תופעת העישון ולנסות למנוע ככל שניתן את החשיפה לכלל מוצרי העישון, בקרב כלל האוכלוסיה ובני הנוער בפרט. בנוסף, המשרד עובד עם השלטון המקומי על תכניות למיגור ולמניעת העישון במרחב הציבורי יחד עם הרשויות המקומיות, זאת במסגרת התכנית הלאומית 'אפשריבריא'".

נושאים קשורים:  עישון,  דו"ח העישון,  עישון פסיבי,  סיגריות אלקטרוניות,  חדשות,  משרד הבריאות,  פרופ' חגי לוין
תגובות
22.02.2023, 19:36

תסכול משולש: ממשל רקוב, 'כלכלת טבק' משגשגת ועם חולה.

22.02.2023, 19:51

חבל שלא כופים עליהם הפסקה. או סוגרים אותם בבית. או משהו חוקי כזה.
הם הרי מזהמים לנו את האויר עם העשן שלהם.
או שנכריז אפס סובלנות ומחילה למכורים- אם יבואו לטיפול רפואי. כי הם לא דואגים לעצמם.

אבל…. בעצם- הלובי של חברת הטבק לא יאפשר.
שימותו מסרטן.

אנונימי/ת
22.02.2023, 22:47

ממשלת פשע
העיקר כסף על חשבון הבריאות

אנונימי/ת
24.02.2023, 09:36

אמא שלי שגרמה לי לעישון כפוי פסיבי וגרמה לי למחלות ריאה ולמרות בקשותי לא הפסיקה לעשן. נפטרה בייסורים קשים בסרטן מיתרי הקול. אכן האנשים הנמצאים בסמיכות למעשנים הכבדים נמצאים במצב קשה - אבל ברוך השם שהחברה האנושית מצאה דרך למדר ולהדיר אותם וקבעה להם פינות עישון. תנו להם למות בייסורים מהשמים ינקמו בהם. מה שלא מובן לי זה רופאים ואחיות וצוות רפואי שמעשנים בבתי החולים. אבל כבר אמרתי זאת היא מוגדרת בחירה חופשית - הם יודעים ומודעים לסיכונים שהם נוטלים ולעזאזל עם הרפואה הציבורית

אשר להגיד לא לעישון.