חדשות

זריקות חומצה היאלורונית לא מסייעות לחולי דלקת מפרקים

זריקות חומצה היאלורונית, טיפול נפוץ בדלקת מפרקים ניוונית, מועילות באופן זניח בלבד למטופלים אך כרוכות בתופעות לוואי חמורות

זריקה לברך, דלקת מפרקים. אילוסטרציה

טיפול נפוץ לאנשים עם דלקת מפרקים ניוונית בברך יעיל כמעט כמו אפקט הפלצבו בהפחתת כאב ושיפור התפקוד. כך נמצא בסקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת BMJ ובה נבדקו נתונים שנאספו במשך יותר מ-50 שנה. למרות שכבר עשרות שנים ישנן עדויות מצטברות המראות שהזרקות חומצה היאלורונית אינן עוזרות לרוב חולי דלקת מפרקים ניוונית, הזריקות עדיין נמצאות בשימוש נרחב בארה"ב וגם בישראל.

דלקת מפרקים ניוונית היא מצב כרוני חשוך מרפא המופיע כאשר הסחוס במפרקי הגוף מתפרק, וכתוצאה מכך נגרמים כאב ונפיחות וטווח התנועה מוגבל. כיוון שאין למחלה מרפא, אנשים שסובלים ממנה מתמודדים עם התסמינים באמצעות פעילות גופנית, פיזיותרפיה, תרופות וטיפולי הזרקה. אחד מהטיפולים הנפוץ מאז שנות ה-70 הוא הזרקה של חומצה היאלורונית.

את החומצה ההיאלרונית הפיקו במקור מכרבולת של תרנגול, והמחשבה מאחורי הטיפול היתה שהוא יספק כרית של ג'לטין למפרקים שחוקים. לפי הסקירה, בשנת 2018 הוא ניתן כטיפול ראשון לאחד מכל שבעה חולים עם כאבי ברכיים שנובעים מבעיות במפרק.

מסקנת הסקירה היא שהזרקת חומצה היאלורונית גורמת להפחתה מאוד קטנה בכאב ובנוקשות לסובלים מדלקת מפרקים ניוונית בברך בהשוואה לזריקות פלצבו, עד שאינה מהווה הבדל משמעותי בחיי החולים. יתר על כן, הזריקות נקשרו גם לסיכון גדול יותר לחוות מגוון רחב של תופעות לוואי.

מחבר הסקירה, הפיזיותרפיסט הקנדי ברונו דה קוסטה, ערך סקירה קודמת בשנת 2012 שהגיעה למסקנה זהה, וכיוון שהזרקת מפרק ספציפית זו היא הנחקרת ביותר בתחום, הוא טען כבר אז שיש כבר מספיק ניסויים כדי להגיע למסקנה סופית שאין טעם בזריקה. אולם, לאחר פרסום המאמר ב-2012, מספר הניסויים שבדקו את השפעת הזריקה הוכפל ויותר מ-12,000 חולים עברו זריקות תוך מפרקיות במסגרת ניסויים על הזריקה, ודה-קוסטה החליט לערוך סקירה נוספת ומעודכנת בשל חששות אתיים לגבי השימוש בזריקה.

בסקירה המעודכנת נבדקו 169 מחקרים אקראיים, שעירבו 21,163 משתתפים שקיבלו זריקות חומצה היאלורונית במסגרת המחקר. החוקרים התמקדו בכמה עשרות ניסויים גדולים, מבוקרי פלצבו, עם למעלה מ-6,000 משתתפים בסך הכל, כדי לנתח שינויים מדווחים בעוצמת הכאב, רמות התפקוד והסיכון לתופעות לוואי.

תופעות לוואי חמורות

התוצאות תומכות במה שדה קוסטה ואחרים טוענים במשך שנים: הזרקות חומצה היאלורונית גורמות לשיפור זניח בלבד, אך מגדילות את הסיכון לתופעות לוואי חמורות. חלק מהמחקרים דיווחו על דלקות וזיהומים במערכת העיכול, בעיות קרדיווסקולריות, ראייה מטושטשת וסחרחורת בחולים שקיבלו חומצה היאלורונית. כיוון שאנשים המשתתפים בניסויים נוטים להיות בריאים יותר מהאוכלוסיה הכללית, הסיכונים הללו עשויים להיות בולטים עוד יותר בסביבה האמיתית.

מחלה כרונית יכולה להיות מסע של ייאוש, כותב דה קוסטה, מה שגורם לפסולת צפה להידמות לרפסודת הצלה. כאשר הם מתמודדים עם דלקת מפרקים ניוונית המחמירה בהדרגה, חולים ורופאים כאחד תרים אחרי כלים שעשויים לסייע בהימנעות מניתוח. לאורך הדרך, רבים מהם נתקלים באתרי בריאות לגיטימיים לכאורה, או באמצעות שיווק מסיבי, בהמלצות על שלל פתרונות המבוססים על תוספי מזון וכן על טיפולים המגובים במעט מאוד ראיות מדעיות, אם בכלל.

נושאים קשורים:  חומצה היאלורונית,  דלקת מפרקים ניוונית,  חדשות,  מחקר,  תופעות לוואי
תגובות
אנונימי/ת
18.07.2022, 18:08

הקו הטיפולי הראשון והמוכח כיעיל הוא פיזיותרפיה ופעילות גופנית.

20.07.2022, 09:16

מסכים ב100%. גם הזרקות של PRP וסטרואידים לא לא כל כך יעילים. אבל מצב קטסטרופלי עם פיזיותרפיה עם תורים של חודשים, משארים אותנו ללא מענה בטיפול

שכחתם כנראה את המילה
כ ס ף.
פרוצדורה מאד ריוחית למוסד הרפואי וגם לאורטופד.
הטיפול אינו בסל. ומשלמים עליו פרטי.
למעלה מאלפיה.