מחקרים

חולי דלקת מפרקים שגרונית שטופלו עם מעכבי JAK הראו שיפור בתלונות נפשיות

טיפול עם מעכבי JAK הוביל לשיפור בבריאותם הנפשית של חולי דלקת מפרקים שגרונית, אשר סובלים תכופות מתלונות אלו

דלקת מפרקים שגרונית (RA) היא מחלה כרונית הכרוכה בעול רב, אשר נקשרת פעמים רבות למחלות נפשיות. לפי הדיווחים בספרות, ישנן תצפיות סותרות בנוגע לקשר בין טיפולים תרופתיים ל-RA לאחרונה, ובין בריאות נפשית.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Rheumatology and Therapy', החוקרים סקרו באופן שיטתי מחקרים מבוקרי אקראיות על חולי RA על מנת לבסס את הקשר בין טיפול עם מעכבי Janus kinases (JAK) ובין בריאות נפשית.

לצורך כך, החוקרים חיפשו באופן שיטתי אחר מחקרים קליניים העוסקים בהתערבויות עם מעכבי JAK, אשר דיווחו על תוצאי בריאות נפשית באמצעות short form-36י(SF-36). החיפוש נערך במסדי הנתונים PubMed, Embase ו-Scopus מראשיתם ועד לפברואר 2021. החוקרים בחרו את המחקרים וחילצו את המידע תוך הקפדה על הנחיות ה-Preferred Reporting Items of Systematic reviews and Meta-Analysisי(PRISMA). כמו כן, נערך סיכום של השינוי הממוצע של SF-36 mental component score (MCS) בין מעכבי JAK וטיפול ההשוואה עם רווח בר-סמך של 95%.

מתוך 2,915 מחקרים עליהם נערך חיפוש לצורך הסקירה השיטתית, נכללו 19 מחקרים המקיפים 14,323 משתתפים לצורך מטא-האנליזה. סיכון ההפחתה הממוצעת בציוני ה-SF-36 MCS (לאחר מינוס קודם) תחת טיפול עם מעכבי JAK היה 4.95 (4.41-5.48). ההפרש הממוצע המסוכם של השינוי התוספתי המסוכם הממוצע (incremental mean change) בציון ה-SF-36 MCS בין טיפול יחיד עם JAK לבין טיפול ההשוואה היה 1.53 (0.88-2.18). השיפור בציוני ה-SF-36 MCS תחת טיפול עם מעכבי JAK היה גדול יותר מערך של 2.5 בהבדל בעל חשיבות קלינית מינימלית (MCID: minimum clinically important difference). עם זאת, באנליזה נפרדת עם טיפולי השוואה כמו מתוטרקסט וטיפול שגרתי, ציוני ה-MCS לא עברו את ערך ה-MCID, וגם כן לא היו מובהקים סטטיסטית.

לסיכום, טיפול עם מעכבי JAK הוביל לשיפור בעל משמעות קלינית בבריאות הנפשית בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית.

מקור:

Shamail GMH, Haridoss M, Natarajan M, Joshua V, Bagepally BS. Association Between Janus Kinase Inhibitors Therapy and Mental Health Outcome in Rheumatoid Arthritis: A Systematic Review and Meta-analysis. Rheumatol Ther [Internet] 2022;9(2):313–29.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  מעכבי JAK,  בריאות נפשית,  אופדסיטיניב
תגובות