מחקרים

מה ההיענות לטיפול הורמונלי אדג'ובנטי?

ישנם שיעורי היענות גבוהים לטיפול הורמונלי אדג'ובנטי, כאשר מיקום מגורים, מצב משפחתי ותעסוקתי ומעורבות בלוטות לימפה מהווים גורמי חיזוי טובים ועצמאיים להיענות לטיפול

04.05.2022, 12:45
טיפול הורמונלי (צילום: שאטרסטוק)

היענות נשים לטיפול הורמונלי אדג'ובנטי עבור סרטן שד עם קולטנים להורמונים (Hormone Receptors - HR) מהווה אתגר טיפולי, אשר משפיע תוצאי שרידות של הנבדקות. במחקר זה החוקרים ביקשו להעריך את שיעור ההיענות לטיפול הורמונלי ולבחון את הגורמים המנבאים היענות טובה לטיפול זה בקרב נבדקות במרכז רפואי יחיד בערב הסעודית.

למחקר זה החוקרים גייסו מטופלות עם סרטן שד חיובי ל-HR אשר הגיעו לביקורת למרפאה אונקולוגית. החוקרים העריכו את היענות הנבדקות בעזרת שאלון. החוקרים הגדירו היענות טובה כאשר הנבדקת נטלה לפחות 80% מהטיפול ההורמונלי הפומי. מידע אפידמיולוגי, קליני, פתולוגי וטיפולי נאסף מתוך התיק הרפואי של הנבדקות בהקשר להיענות לטיפול ולהפרעה במהלך הטיפול ההורמונלי.

תוצאות המחקר הדגימו כי מתוך 203 נבדקות שגוייסו למחקר, 95.1% נענו לטיפול ההורמונלי. עם זאת, 16.7% דיווחו על הפסקה בטיפול, ו-58.1% דיווחו על מקרים בהם מנת טיפול פוספסה. לפי ניתוח חד-משתני נמצא כי גיל מעל 50 שנים, תעסוקה קבועה וחינוך אקדמי מהווים גורמים מנבאים עצמאיים לירידה בהיענות. בניתוח רב-משתני נמצא כי רק עבודה קבועה מהווה גורם מנבא עצמאי לירידה בהיענות לטיפול.

כמו כן, נמצאו מספר מאפיינים אשר קשורים להפסקות בטיפול ההורמונלי; מצב משפחתי (רווקות: 28.8% לעומת נישואין: 12.6%; p=0.01), מקום מגורים (מכה: 11.7% לעומת מחוץ למכה: 25.3%, p=0.019), חדירה לימפו-וסקולרית (Lymphovascular Invasion - LVI) (ללא: 20.9% לעומת נוכחות LVI:י7.8%; p=0.025), גידול ללא מעורבות בלוטות לימפה (שלב ה-N; בהשוואה למעורבות בלוטות; p=0.008). בניתוח רב משתני נמצא כי מצב משפחתי, מיקום מגורים ושלב ה-N של הגידול נותרו בעלי קשר משמעותי להפסקת טיפול הורמונלי.

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנה היענות גבוה לטיפול הורמונלי בקרב אוכלוסיית המחקר. מצב משפחתי, מיקום מגורים, מצב תעסוקתי ושלב ה-N של הגידול נמצאו קשורים להפסקת הטיפול והיענות לטיפול הורמונלי.

מקור:

Shereef Ahmed Elsamany, et al. (2022) “Assessment of compliance with hormonal therapy in early breast cancer patients with positive hormone receptor phenotype: A single institution study.” The Breast, April 2022. Vol. 62, p. 69-74. doi.org/10.1016/j.breast.2022.01.017

נושאים קשורים:  מחקרים,  טיפול אדג'ובנטי,  טיפול הורמונלי,  סרטן שד,  מאפיינים סוציו-דמוגרפיים
תגובות