חדשות

שר הבריאות הכריז הבוקר: משבר קיצור התורנויות הסתיים

רק מספר שעות לאחר שמאות מתמחים התפטרו בבתי החולים, הציג משרד הבריאות מתווה משופר לקיצור תורנויות עם לוחות זמנים ליישום עד 2025 – מוקדם מכפי שהוצע קודם לכן למתמחים

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומתמחים.צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

שר הבריאות ניצן הורוביץ הכריז הבוקר (ג') כי משבר קיצור תורנויות המתמחים הסתיים. השר אמר זאת בראיון לאריה גולן בכאן רשת ב'. אתמול, חמש שעות לאחר שפורסם כי עשרות מתמחים מ-35 מחלקות בבתי חולים שונים מימשו את האיום והגישו מכתבי התפטרות אישיים למעסיקיהם, מנהלי בתי החולים, התייצב הורוביץ לפני מצלמות ומיקרופונים בתדרוך שקיים ב"שערי צדק" ובישר כי במתווה המקורי בתכנית לקיצור התורנויות  הוכנסו כמה שינויים, חלקם בהתאם לדרישות המתמחים.

הר"י, האיגוד לרפואה פנימית בירכו וארגון המתמחים מרשם בירכו על מה שהוגדר כ"פריצת דרך לפתרון משבר המתמחים". האחרונים תובעים לראות את ההכרזה בכתב וגם מבקשים ערבויות ליישום התכנית העדכנית יותר, בכלל זה מה התקציב שיועמד לשם כך.

המתווה המשופר שהציג שר הבריאות הגדיר לראשונה את "אבני הדרך" בתאריכים ברורים בלוח הזמנים ליישום התכנית שיעדה הוא קיצור תורנויות המתמחים מ-26 שעות ל-18 בלבד וכן הגבלת מספר התורנויות החודשיות שיבצעו – ללא יותר משש, אולי אפילו חמש. השר הורוביץ הציג את מה שכינה "מפת הדרכים לקיצור התורנויות" והודיע, יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, כי פרטי המהלך "שוגרו באגרת מיוחדת למתמחים ולמתמחות בכל בתי החולים בארץ".

ואלה השלבים, הנושאים גם תאריכים ברורים לכל אחד, בתכנית החדשה:

בשבוע הבא, 25 באוקטובר 2021, יופעל צוות יישום למתווה קיצור התורנויות, בראשו יעמוד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. ישתתפו בו נציג משרד האוצר, נציג מטעם מנהלי בתי החולים, נציג מטעם ההסתדרות הרפואית ונציגי המתמחים.

ב-31 במארס 2022 ייושם המתווה והתורנויות יקוצרו ל-18 שעות בלבד בעשרה בתי חולים בפריפריה (למעשה שלב הפיילוט), למעט בשלב זה למתמחים במקצועות הכירורגיים, הרדמה ויחידות הטיפול הנמרץ. בהמשך, ב-30 בנובמבר 2022, הוא יורחב לעוד שני בתי חולים במרכז הארץ – כנראה מבין השלושה: אסף הרופא-שמיר, וולפסון ואסותא, ואז גם יכלול מתמחים מהמחלקות הפנימיות והמיון (מלר"ד).

ארבעה חודשים לאחר מכן, ב-31 במארס 2023, המתווה יחול כבר על כל הפנימיות וחדרי המיון בכל בתי החולים בישראל, ותשעה חודשים אחר כך, ב-30 בנובמבר 2023, המתווה יחול גם על כל שאר המחלקות, לרבות כירורגיות, אבל שלב זה אמור להיות מגובש על ידי צוות היישום ולקבל את אישור השר לפני 31 במארס 2022. נראה שמתכונת התורנויות של הכירורגים תהיה שונה מזו שבשאר המחלקות.

היעד שסימן שר הבריאות: עד סוף שנת 2025 או לכל המאוחר תחילת 2026 – כלומר מוקדם מכפי שהוצע במתווה לו התנגדו המתמחים - תורנות של מתמחים בכל המקצועות תהיה לא יותר מ-18 שעות ובכך תושלם התכנית שרבים רואים בה לא פחות ממהפכה במערכת הבריאות בישראל.

הורוביץ חזר והדגיש: "בכוונתי להקדים את השלמת מתווה קיצור התורנויות בכל הארץ עד סוף 2025. עצירה של מתווה קיצור התורנויות, מבלי שיושלם במלואו, איננה אופציה. מפת הדרכים תבטיח את מימוש המהלך ההיסטורי עד השלמתו". עוד אמר השר בפנותו ישירות למתמחים (לאחר שעם חלק מהם גם נפגש אישית אתמול): "רבים מכם חוששים שמתווה קיצור התורנויות שגיבשנו לא יושלם. על מנת לספק לכם ודאות אני מציג בפניכם ובפני מערכת הבריאות כולה מפת דרכים ברורה המעגנת באופן ממשי את מחויבותנו להשלמת המהלך".

המתווה המשופר גובש במהלך שהוביל פרופ' אש יחד עם אנשי המקצוע במשרד הבריאות ותוך שיתוף פעולה עם הר"י ומתמחים מכל הארגונים ומכל בתי החולים, תוך התייעצות עם מנהלי בתי חולים ומנהלי מחלקות שונות. הורוביץ שב ואמר: "הזנחה רבת שנים של מערכת הבריאות מחייבת לבצע את המהלך בהדרגה".

על פי הערכות שאותן הציגה הבוקר שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות", עד סוף 2023 כ-50% מכלל המתמחים כבר יעבדו בהתאם למתווה המשופר. לשם הפעלת הפיילוט בעשרה בתי החולים בפריפריה (השלב הראשון במהלך המורכב) יידרש תקציב ממשלתי בסך 66 מיליון שקל כבר בשנה הקרובה ועוד 15-12 מיליון מתקציב משרד הבריאות לשם הרחבת המהלך לפנימיות בהמשך 2022. בשנה שלאחריה התקציב יגדל עד 90 מיליון שקל.

בין הסוגיות שצוות היישום צריך למצוא להן פתרונות מוסכמים: כצד ישפיע קיצור התורנויות על שכר המתמחים; כיצד ישולבו בתכנית הרופאים הבכירים שאמורים לשמש חונכים בהכשרות המקצועיות בשדות הקליניים.

מיד עם פרסום התוכנית הגיב ארגון "מרשם: "נראה כי הדברים מתכנסים לכיוון הנכון. אנחנו שמחים על הודעת השר ועל רוח הדברים שיוצאת ממנה. עם זאת, אנחנו מבקשים לראות את המתווה הכתוב ולוודא שהוא מעוגן תקציבית וגם ברמת המחויבות מעבר לרמה ההצהרתית. אם מקווים שהדברים יתבהרו בימים הקרובים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, בירך על המתווה: "המהלך הזה ישפר הן את איכות חייהם של המתמחים והן את השירות הרפואי. המתווה מייצר מהפכה של ממש במתכונת העבודה - אך ורק באופן אחראי, מושכל ומגובה בתקנים ומשאבים ולא באמצעות הבטחות ריקות ואיומי סרק".

האיגוד לרפואה פנימית מסר בתגובתו: "האיגוד תומך בקיצור תורנויות המתמחים, תוך הקפדה מלאה על אי פגיעה בחולים, שמירה על רצף הטיפול, והמשך ההכשרה וההתמחות נאותים. עיקר יישום קיצור התורנויות אמור להתבצע במחלקות הפנימיות והאיגוד עומד על כך שיהיה שותף מלא בצוות היישום. אין די בנציגות של הנהלות בתי החולים ובנציגות הר"י כדי לשקף את המציאות במחלקות המתאפיינת בעומסים כבדים המוטלים על הצוותים, לרבות המומחים. האיגוד עומד על כך, שכל פתרון שיעלה יכלול מתווה דו"ח ועדת טור-כספא: 16 תקני רופאים קבועים מומחים ומתמחים בכל מחלקה פנימית, וזאת בטרם יישום מתווה קיצור התורנויות".

בדיווח של עידו אפרתי הבוקר ב"הארץ" נמסר כי לפי הר"י, מספר המתמחים שהגישו את מכתבי ההתפטרות אתמול הוא 167 וכי ארגון מרשם מייצג פחות מ-10% מכלל המתמחים במדינה. רובם המכריע, כ-6,500 מתוך 7,200, מיוצג בהר"י. חלק מהמתמחים הודו אמש: "המחאה עשתה רעש גדול וטוב אבל מהלך ההתפטרות יצא מכל פרופורציה. הפיצול בין שני הארגונים הוא לרעתנו".

נושאים קשורים:  שר הבריאות,  ניצן הורוביץ,  מתמחים,  קיצור תורנויות,  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  איגוד הישראלי לרפואה פנימית,  חדשות,  ארגון מרשם
תגובות
אנונימי/ת
19.10.2021, 11:06

מדהים , מרצ ליכוד ימין שמאל פופוליזם , רייטינג חוסר כיסוי כספי להצהרות.

והתמימות הקדושה של כולם מזעזעת.
אלטשולר חזק עם מירשם, הון שילטון פר סה עם שר בריאות חלש. העיתונות רואה וזה לא בכלל מעניין.

אנחנו בעד קיצור התורניות למתמחים והגיע הזמן אבל שהיה ברור, כל עוד שאין תקנים באופן מידי כלומר תוספת לפחות 5 רופאים לכל מחלקה עד למספר 16 רופאים לפחות בכל מחלקה פנימית לפי ועדת טור-כספא שהוקמה עוד לפני הקורונה ולפני ארגון מרשם, והתנאי השני הארכת ההתמחות לפחות בחצי שנה, אם התנאים האלו לא יתקיימו, לא ניתן יד להצלחתו של קיצור התורניות, שעלול לפגוע באיכות ההתמחות וגם במטופלים.