• יו"ר: פרופ' איריס ברשק
  • מזכיר האיגוד: ד"ר צחי נוימן
  • גזברית: ד"ר יהודית קראוס
  • חברי ועד: פרופ' דב הרשקוביץ, ד"ר חנניה ואקנין, ד"ר ליאת אפל שריד, ד"ר עדי יוסיפוביץ
פתולוגיה מוחית

פתולוגיות נוירו-דגנרטיביות הקיימות במקביל תורמות למעבר מפגיעה קוגניטיבית קלה לדמנציה

חוקרים סבורים כי נוכחות של פתולוגיות מוחיות בגיל המבוגר מעלה את הסיכוי לעבור מירידה קוגניטיבית קלה לדמנציה

הדמיית MRI של המוח (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי יש סוגים שונים של פתולוגיות שמתפתחות במוח בעת זקנה ולא פתולוגיה ייחודית אחת (PurP), כאשר הסוגים נעים בין רמות קלות-בינוניות של פתולוגיות נוספות (LowP) ועד למצב של פתולוגיה חמורה מעורבת (mixed-SevP). החוקרים בחנו את השכיחות של הסוגים השונים (PurP, LowP ו-mixed-SevP) וההשפעה של LowP נוסף על הקוגניציה.

החוקרים אספו נתונים מ-670 מקרים מתוכנית המחקר Brains for Dementia. הם סיווגו את המקרים למקרי PurP,יmixed-SevP או מחלה עיקרית עם LowP נוסף, כאשר 508 מקרים קיבלו דירוג של דמנציה קלינית.

החוקרים דיווחו כי ב-69.9% מהמקרים הייתה נוכחות של LowP, ב-22.7% היה PurP וב-7.5% היה mixed-SevP. כמו כן, החוקרים מצאו כי נוכחות של LowP נוסף, הגדילה את הסבירות לדמנציה קלה לעומת ירידה קוגניטיבית קלה, כמעט פי 20 (יחס סיכויים של 19.5).

החוקרים הגיעו למסקנה כי לרוב בני האדם בגיל המבוגר יש נוכחות של מספר פתולוגיות מוחיות. הם סבורים כי נוכחות של LowP נוסף אחד יכול להחמיר משמעותית את הירידה הקוגניטיבית ולהעלות את הסיכון למעבר מירידה קוגניטיבית קלה לדמנציה פי 20. לטענתם, יש לקחת בחשבון מצבים של תחלואה מרובה במחקרים העוסקים בדמנציה ובניסויים קליניים.

מקור:

McAleese, K. E. et al. Alzheimer’s Association 2021; https://doi.org/10.1002/alz.12291

נושאים קשורים:  פתולוגיה מוחית,  ירידה קוגניטיבית,  דמנציה,  מחקרים
תגובות