סטורציה

ריווי חמצן ורידי מוגבר בחולים צעירים עם סוכרת סוג 1 ורטינופתיה סוכרתית

חוקרים סבורים כי לא ניתן לזהות רטינופתיה סוכרתית באמצעות עלייה בריווי החמצן ברשתית

09.02.2021, 12:33
רטינופתיה סוכרתית, עיניים (צילום: אילוסטרציה)

מטרת החוקרים הייתה לברר כמה מוקדם במהלך התפתחות של רטינופתיה סוכרתית, ניתן לזהות שינויים בריווי החמצן.

החוקרים ביצעו מחקר חתך שכלל נבדקים בגילאי 14-30, להם בוצעה מדידת ריווי חמצן ברשתית - 185 עם סוכרת מסוג 1 ו-94 נבדקי בקרה. החוקרים חילקו את הנבדקים לארבע קבוצות, בהתאם לדרגת הרטינופתיה הסוכרתית. לאחר מכן השתמשו בבדיקת ANOVA חד כיוונית ואנליזת פוסט-הוק, על מנת לבחון את ההבדלים בריווי החמצן הורידי הממוצע בין הקבוצות.

החוקרים מצאו כי 58 (31%) מהנבדקים עם סוכרת מסוג 1, סבלו מרטינופתיה סוכרתית שאינה פרוליפרטיבית. כמו כן, דיווחו כי לא נמצא הבדל מובהק בריווי החמצן בין נבדקי הבקרה לחולי הסוכרת שלא פיתחו רטינופתיה סוכרתית. עם זאת, נמצא כי ריווי החמצן העורקי והורידי בחולי הסוכרת, היו גבוהים באופן מובהק בחולים עם רטינופתיה סוכרתית בדרגה בינונית או קשה, בהשוואה לחולים ללא רטינופתיה (p = 0.009 ו-p> 0.001). לבסוף, דיווחו החוקרים כי ריווי החמצן הורידי היה גבוה יותר באופן מובהק בחולים עם רטינופתיה בדרגה קלה, בהשוואה לחולים ללא רטינופתיה (p = 0.013).

החוקרים הגיעו למסקנה כי לא ניתן היה לזהות עלייה בריווי החמצן הורידי, לפני שהתפתחה רטינופתיה סוכרתית בדרגה קלה. כמו כן, העלייה בריווי החמצן ברשתית הייתה ניתנת למדידה קודם כל בצד הורידי. הם סבורים כי העלייה בריווי החמצן היא ככל הנראה כתוצאה מהרטינופתיה ולא להיפך.

מקור: 

Veiby, N. C. B. B. et al. Acta Ophthalmologica 2020; 98(8); 800-807. https://doi.org/10.1111/aos.14462

נושאים קשורים:  סטורציה,  רשתית,  רטינופתיה סוכרתית,  מחקרים
תגובות