סרטן ריאות

איך ניתן לנבא תגובה לטיפול עם מעכבי נקודות בקרה חיסוניות על סמך שינויים ב-CT?

תוכנה שיודעת לזהות שינויים ב-CT של מטופלים עם סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים יכולה לעזור בזיהוי מטופלים שיכולים להרוויח מטיפול עם מעכבי נקודות בקרה

סרטן ריאה בבדיקת CT. אילוסטרציה

כיום אין סמנים ביולוגים שיכולים לנבא בצורה גסה אילו מטופלים עם סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים ( NSCLC – non-small cell lung cancer) יכולים להרוויח מטיפול עם מעכבי נקודות בקרה חיסוניות (ICI – immune checkpoint inhibitor).

במחקר הנוכחי, באמצעות שיטה של למידת מכונה, החוקרים השוו שינויים ("דלתא") במאפיינים בהדמיה (DelRADx – delta in the radiomic texture) בדפוסי ה-CT גם בתוך וגם מחוץ לקשריות הגידול לפני ואחרי שניים או שלושה מחזורי טיפול עם ICI.

החוקרים מצאו שדפוסי ה-DelRADx יכולים לנבא תגובה לטיפול עם ICI והישרדות כוללת (OS – overall survival) אצל מטופלים עם NSCLC. החוקרים ניתחו באופן רטרוספקטיבי מידע של 139 מטופלים עם NSCLC משני בתי חולים, שחולקו לקבוצת Discoveryי(D1= 50) ולשתי קבוצות תיקוף בלתי תלויות (D2= 62, D3= 27). החוקרים השתמשו בתיאורים של הטקסטורה בתוך הקשריות ומסביב לקשריות, וחישבו את ההבדלים היחסיים.

החוקרים השתמשו ב-LDAי(Linear discriminant analysis) שתוכנן לזהות 8 מאפייני DelRADx לניבוי תגובה – RECISTי(Response evaluation criteria in solid tumors). בנוסף, הם בדקו את הקשר בין ציון DRSי(Delta-radiomic risk) ל-OS ואת הקשר בין מאפייני DelRADx לבין צפיפות הסננת לימפוציטים בגידול (TIL – tumor-infiltrating lymphocyte) בביופסיות האבחנתיות (n=36).

תוצאות המחקר הראו כי מסווג ה-LDA הניב AUC של 0.88 ± 0.08 בהבחנה בין מטופלים מגיבים למטופלים שאינם מגיבים ב-D1, ו-0.85 ו-0.81 ב-D2 ו-D3. כמו כן, החוקרים מצאו כי DRS קשור ל-OS (יחס הסיכונים: 1.64; רווח בר סמך 95%: 1.22-2.21; P=0.0011; אינדקס - C = 0.72). בנוסף, נמצא קשר בין מאפייני Gabor סביב הגידול לבין צפיפות ה-TILs בדגימות הביופסיה האבחנתיות.

החוקרים הסיקו על סמך תוצאות המחקר כי DelRADx יכול לשמש לזיהוי תגובות פונקציונליות מוקדמות אצל מטופלים עם NSCLC.

מקור: 

Korrami, M. et al. (2019) Cancer Immunology Research 8,1.

נושאים קשורים:  סרטן ריאות,  מעכבי נקודות בקרה חיסוניות,  דפוסי CT,  למידת מכונה,  מחקרים
תגובות