• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
מיאליניזציה מופחתת

מוטציה בגן WDR45 ועיכוב התפתחותי

חוקרים מצאו כי מוטציה בגן WDR45 נמצאת בקורלציה עם עיכוב התפתחותי ואבחון מאוחר

10.09.2020, 17:23
פעילות מוחית (צילום: אילוסטרציה)

מוטציות המקושרות לגן WDR45 האחוז לכרומוזום X גורם להתנוונות נוירולוגית עם הצטברות ברזל מסוג 5. איחור מרכזי בהתפתחות מתרחש בגיל מוקדם עם התפתחות איטית לדיסטוניה, פרקינסוניזם ודמנציה לאור הצטברות הולכות וגדלה של ברזל במוח.

במחקר זה הוצגו 17 מקרים חדשים ונסקרו 106 דיווחי מקרה של ניוון נוירולוגי עם הצטברות ברזל מסוג 5. כמו כן במחקר נאסף מידע מפורט הקשור להיסטוריה התפתחותית וזמן המפתח למדידת אירועים.

במחקר עוקבה זה נכללו 19 זכרים. רוב המשתתפים אובחנו מבחינה מולקולרית באמצעות whole-exome testing. במחקר זוהו סך של 10 וריאנטים חדשים ב-11 משתתפים. כל המשתתפים הושפעו מאיחור התפתחותי כאשר רובם סבלו מאיחור בכישורים שפתיים. רוב המשתתפים חוו התדרדרות בכישורים מוטוריים וקוגנטיביים. למרות שרוב המשתתפים הושפעו מפרכוסים, הספקטרום נע מפרכוס שנבע מגירוי עד אפילפסיה קשה. ממצאי צילומי ההדמיה היו מגוונים גם הם ולרוב התפתחו עם הזמן. הצטברות הברזל הקלאסית ב-globus pallidus וב-substantia nigra זוהתה בחלק מהעוקבה ונמצאה בקורלציה עם צילומי הדמיה אשר בוצעו בגיל מבוגר יותר ואילו אבנורמליות של המיאלין נמצאו בקורלציה עם גיל צעיר.

לסיכום, מוטציה בגן WDR45 מובילה להפרעות פרוגרסיביות ומתפתחות אשר האבחון שלהן נעשה לרוב באיחור. עיכוב התפתחותי ופרכוסים נמצאו בעיקר בגיל הילדות המוקדם ולאחר מכן התרחשה הידרדרות בתפקוד נוירולוגי. נמצא כי הביטוי של הפנוטיפ הקליני מגוון במטופלים עם מוטציה בגן WDR45 מה שמעיד על כך שיש לקחת את הגן הזה בחשבון בהערכת ילדים עם אבנורמליות של המיאלין, הצטברות ברזל, עיכוב התפתחותי ואפילפסיה כתלות בגיל ההערכה.

מקור:

Laura A.AdangMD, PhD et al. (2020). Pediatric Neurology. https://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2020.03.005

נושאים קשורים:  מיאליניזציה מופחתת,  אפילפסיה אנצפלופתית,  WDR45,  עיכוב התפתחותי,  מחקרים
תגובות